Lectura în loc de junk food pentru minte
Într-o lume în care dulciurile și băuturile carbogazoase sunt la ordinea zilei, o școală din Indiana a decis să facă un pas revoluționar. Cei care se așteptau la chipsuri și sucuri au fost surprinși să descopere că automatele din școală oferă acum cărți gratuite. O idee strălucită sau o simplă încercare de a masca o problemă mai profundă? Oare chiar ne pasă de viitorul tinerelor minți sau doar ne jucăm de-a educația?
Elevii, cu ochii strălucind de entuziasm, au început să descopere „tărâmul magic al poveștilor” cu un simplu jeton. „Văd o mulțime de cărți care îmi plac”, a declarat unul dintre ei, ca și cum asta ar putea compensa lipsa de interes pentru educație în general. Oare cărțile vor reuși să înlocuiască atracția neonului și a zahărului din automatele tradiționale? Sau este doar o altă formă de marketing educațional, menită să ne facă să credem că ne pasă de lectură?
Directoarea școlii, Beth Henry, susține că cititul este esențial, iar studiile arată că doar 20 de minute de lectură pe zi pot îmbunătăți performanțele școlare. Dar oare nu ar fi mai bine să ne întrebăm de ce copiii au nevoie de stimulente pentru a citi? De ce nu sunt cărțile deja parte integrantă a curriculumului? Poate că, în loc să ne concentrăm pe soluții temporare, ar trebui să ne întrebăm cum am ajuns aici.
În România, inițiativele similare sunt la ordinea zilei, dar oare nu sunt doar o perdea de fum? Bibliotecile digitale și colțurile de lectură sunt minunate, dar nu rezolvă problema fundamentală a unei educații deficitare. Oare nu ar trebui să ne întrebăm de ce elevii nu sunt motivați să citească fără a fi recompensați cu o carte gratuită? Este clar că avem nevoie de o reformă profundă în sistemul educațional, nu de soluții de suprafață.
Pe de altă parte, în fața moscheilor din Paris, capetele de porc au fost lăsate ca un mesaj de ură. „Macron” scris pe unul dintre ele este o dovadă a intoleranței care bântuie Europa. Oare cât de departe suntem de a învăța să ne respectăm unii pe alții? Cât de mult ne costă tăcerea complice a autorităților care ar trebui să protejeze cetățenii? Este timpul să ne întrebăm dacă suntem cu adevărat în stare să ne asumăm responsabilitatea pentru acțiunile noastre sau dacă preferăm să rămânem pasivi, așteptând ca alții să rezolve problemele în locul nostru.
În concluzie, inițiativele de a promova lectura sunt lăudabile, dar nu trebuie să ne lăsăm păcăliți de aparențe. Este timpul să ne întrebăm ce se află cu adevărat în spatele acestor măsuri și să ne asumăm responsabilitatea pentru educația tinerelor generații. Fără o reformă profundă și o implicare reală, cărțile din automate nu vor schimba nimic în realitate.
Sursa: Pro TV