În perspectiva unui viitor juridic și economic incert, operatorul de stat de transport feroviar de călători, CFR Călători, se confruntă cu o situație financiară extrem de delicată. Previziunile bugetare pentru anul 2024 dezvăluie o pierdere de proporții, estimată la 1,026 miliarde de lei, ceea ce indică o creștere alarmantă de 464% comparativ cu pierderile raportate anterior. Această situație precară este tributară mai multor factori, dintre care scăderea compensaţiei de la bugetul de stat cu aproape 30% și creșterea cheltuielilor salariale la aproximativ 1,8 miliarde de lei, urmare a aplicării Legii privind statutul feroviarului, stau la baza dezastrelor financiare antamate.
Veniturile totale proiectate sunt în scădere cu 6,68% faţă de anul precedent, semnalând o dinamică economică nefavorabilă. Mai îngrijorător este faptul că veniturile din exploatare, care reprezintă aproape întregul portofoliu de venituri al operatorului, sunt anticipate să scadă cu 6,68%. Aceasta situaţie complicată este exacerbata de diminuarea subvenţiilor de la stat, indicatorul „Alte venituri din exploatare” remarcându-se printr-o creştere insuficientă de doar 2,41%.
În faţa acestui tablou sumbru, cheltuielile totale sunt programate să crească cu 20,67%, reflectând o majorare semnificativă a cheltuielilor de exploatare și a celor financiare. Dintre acestea, cheltuielile cu personalul se disting ca un factor major de creștere, anticipându-se o majorare de peste 374 milioane de lei faţă de bugetul aprobat precedent. Aceasta creştere salarială, împreună cu majorările de tarife aprobate anterior, sugerează o presiune crescută asupra structurii de costuri a operatorului.
Confruntat cu o pierdere bugetară anticipată de 1.026.000 mii lei, CFR Călători se află într-o poziţie delicată, întrucât baza acestei situaţii precare se răsfrânge asupra reducerii compensaţiei pentru transportul feroviar de călători şi a creşterii costurilor de personal și de exploatare. Acesta este un semnal clar că, fără o intervenţie statală substanţială și reforme structurale interne, viabilitatea financiară a operatorului de stat riscă să fie compromisă.
Situaţia CFR Călători este emblematică pentru provocările cu care se confruntă sectorul de transport feroviar de stat în contextul actual economic și legal. Reflexia asupra acestui caz expune necesitatea acută a unei abordări dinamice și ambiţioase din partea decidenţilor politici și a operatorilor de transport feroviar – o abordare care să echilibreze eficienţa economică cu responsabilitatea socială și să asigure sustenabilitatea serviciilor de transport public în beneficiul cetăţenilor.
În acest peisaj economic și juridic dinamic, soluţiile eficiente vor necesita nu doar o analiză riguroasă, ci și o voinţă politică și managerială solidă pentru a naviga cu succes prin provocările îndelungate ale acestui sector vital.
Sursa: Realitatea.net