Introducerea unei noi forme de sprijin financiar pentru elevi, recent anunțată de ministrul Educației, Ligia Deca, reprezintă un pas remarcabil spre recunoașterea și încurajarea perseverenței în domeniul academic. Denumită „bursa de reziliență”, aceasta vine să completeze spectrul premiilor acordate excelenței, oferind și celor care, deși nu se încadrează în categoria de top a performanței academice, demonstrează un efort remarcabil și o evoluție pozitivă în materie de rezultate școlare, un tip de recunoaștere și sprijin financiar. Această măsură evidențiază o înțelegere profundă a diversității modurilor de învățare și a nevoilor elevilor, lărgind astfel baza de beneficiari ai susținerii statului în educație.
Începând cu anul școlar 2024-2025, acest nou tip de bursă, în valoare de 300 de lei pe lună, va fi disponibil pentru elevii care au reușit să obțină o medie anuală de minimum 7 și care se poziționează în primii 30% din clasă conform rezultatelor școlare. Aceștia trebuie să demonstreze un efort constant și un progres semnificativ, fiind necesară și o prezență regulată la cursuri – mai mult de zece absențe nemotivate într-un an școlar conducând la pierderea eligibilității pentru orice tip de bursă oferită de stat.
Prin această mișcare, Ministerul Educației și-a propus să recunoască și să stimuleze nu doar excelența brută, ci și determinarea și capacitatea de a depăși obstacolele, încurajând astfel un număr mai mare de elevi să persevereze în ciuda dificultăților întâmpinate. Estimările sugerează că aproximativ 164.000 de elevi ar putea beneficia de acest nou tip de suport, însemnând un sprijin concret pentru elevii care arată devotament și angajament în parcursul lor educațional.
Astfel, inițiativa de introducere a bursei de reziliență se aliniază la necesitatea unui sistem de educație inclusiv, care să valorizeze și să sprijine diversele forme de excelență și progres, reflectând o viziune largă asupra educației și formării tinerilor. Aceasta reconaște că succesul în educație și în viață nu este doar rezultatul talentelor naturale, ci și al efortului susținut, al adaptabilității și al perseverenței în fața provocărilor.
Această abordare complexă și inclusivă merită aplaudată, deschizând calea spre o politică educațională care îmbrățișează diversitatea și recunoaște că fiecare elev posedă un potențial unic, care poate fi cultivat și încurajat prin sprijin corespunzător.